keskiviikko 19. elokuuta 2015

Asiakaspalvelun vai henkilökunnan koulutuksen puute?

Asiakaspalvelu on jännä juttu... Jos sitä ei saa, valitetaan, mutta kuinka moni oikeasti nykyisin saa työpaikallaan koulutusta työtehtäviin? Olen huomannut, että puutteellinen koulutus, se mikä monelle yrittäjälle tuntuu olevan hukkaan heitettyä rahaa, maksaisi itsensä takaisin moneen kertaan, aiheuttamatta mielipahaa kelleen.
Miksi läksin tätä pohtimaan, alkoi siitä, että minulle lähetettiin paketti maanantaina. 

Lähettäjän päässä Matkahuollon toimipiste sijaitsee paikallisessa pesulassa, ei siis varsinaisesti pakettien lähetyspalvelu ole se päätyö. Määränpäänä oli tarkoitus olla Siwa tuossa naapurissa, koska vaikka pääkaupunkiseudulla asunkin, niin Matkahuoltoon on minullakin sitten matkaa turhat 20 km. 
Kuitenkin maanantai-iltana sain tekstiviestin, että paketti on noudettavissa Helsingistä. Tiistaina olin menossa Käsityökortteli Taitomaailmaan, minne paketinkin sisällön oli tarkoitus mennä, joten päätin menomatkalla käydä sen hakemassa.
Ensin jonotin tiskille, josta sain lapun, jolla pääsin seuraavalle luukulle, josta paketti annetaan. Kuitenkaan en saanut pakettia, koska se oli matkalla Siwaan Vantaalle.
Lapun tiedot piti vielä käydä perumassa, mutta siinä kohtaa ohitin jonon tyylikkäästi, minullahan oli asiat kesken.
Asiaa hiukan harmittelin, mutta koska alunperin paketti pitikin tulla Siwaan, en ollut siitä moksiskaan.
Mutta kun saavuin Siwaan paketin perään kyselemään, sitä ei oltu voitu vastaanottaa, koska paketti oli selvitystilassa ja se oli laitettu takaisin Kamppiin.
Vasta kolmannen, varsin kiukkuisen puhelun jälkeen sain viestin, että paketti on Kampissa taas. Toivon todellakin asian näin olevan, kun taas huomenna suuntaan askeleeni Kamppiin.
Mutta se koulutuksen puute näkyy siinä, että lähettäjä tai minä emme koskaan saaneet mitään seurantakoodia paketille. 
Myöskin siinä, että sosiaalisen median voima on ihan mahdoton ja edelleen olisi hyvä muistaa, meidän kaikkien yrittäjien, että hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmaksi. Olisiko tässäkin voinut käyttää hiukan aikaa paketin lähetyksen opettamiseen tai ohjeiden tekoon, jotta maksetusta palvelusta olisikin voinut kiittää ja varsinkin jatkossakin käyttää samaa palvelua? Tässä kohtaa meitä on kaksi yrittäjää, jotka äänestämme jaloillamme ja jätämme Matkahuollon palvelut jollekin toiselle. 
Eniten minua harmittaa se mahdollisuus, mikä paketin sisällön myymisellä olisi ollut jo tiistaista lähtien, joka nyt toivottavasti kuitenkin toteutuu edes huomisesta. Jos pakettia ei huomennakaan saada kaupalle, niin voi sitä asiakaspalvelijaa, joka minut joutuu kohtaamaan. 

1 kommentti:

  1. Jotenkin tuttu tunne. Multa vain on hävinnyt "vain" 5 pakettia tänä kesänä. Ehkä ne löytyy tai sitten ei, mene ja tiedä. Voin hyvin arvata kenessä on se vika, mutta sitähän ei saa ääneen sanoa tai mainita missään. Syyttävät toimitusten vastaanottajaa, joka ei osannut laittaa niitä oikein eteenpäin... Mitään muuta yhteistä kyseisillä paketeilla ei ole kuin lähetyspaikka. Joskin epäilen, että kyllä ne rekkaan asti meni oikein ja sen jälkeen puf!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, niitä on aina kiva lukea. Jätäthän oman blogisi tiedot, että pääsen vastavierailulle.